Tájékoztató a belső visszaélés-bejelentési rendszerről

Tájékoztató a belső visszaélés-bejelentési rendszerről

Fővárosi Önkormányzat Pesti Úti Idősek Otthona (a továbbiakban: Intézmény) a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztörvény) szerint egy erre a célra kijelölt, pártatlan bejelentővédelmi tisztviselő útján belső visszaélés-bejelentési rendszert működtet.

A belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetésének célja

A belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetésének célja jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekmény vagy mulasztás, illetve egyéb visszaélés kivizsgálása és a szükséges intézkedések megtétele.

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben megtehető bejelentés tárgya

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.

A bejelentés megtételére jogosultak

A belső visszaélés-bejelentési rendszerbe bejelentést tehet:

  1. az Intézmény munkatársa
  2. az Intézmény volt munkatársa
  3. az Intézménnyel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött
  4. az Intézménnyel szerződéses kapcsolatban álló egyéni vállalkozó, egyéni cég
  5. az Intézménnyel szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, illetve megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy,
  6. az Intézménynél tevékenységet végző gyakornok és önkéntes
  7. az Intézménnyel a d) vagy f) pont szerinti jogviszonyt vagy szerződéses kapcsolatot létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött, és
  8. az a személy, akinek a d) vagy f) pont szerinti jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata az Intézménnyel megszűnt.

A bejelentés megtételének módja

Bejelentést kizárólag az alább meghatározott módon és csatornákon lehet megtenni, az Intézmény egyéb úton bejelentést nem fogad.

Az Intézmény felé a bejelentést:

A Visszaélés Bejelentési Rendszer üzemeltetésért felelős bejelentővédelmi tisztviselő (a továbbiakban: bejelentővédelmi tisztviselő):

  1. Faragó Attila jogi szakértő

postai levélcíme:1173 Budapest, Pesti út 117. (a levélre feltétlenül írja rá, hogy „dr. Faragó Attila bejelentővédelmi tisztviselő kezébe”)

irodája: „A” épület 1. em. 108. sz. iroda

közvetlen telefon: +36 1 254 055, belső hálózaton: 115-ös mellék

e-mail címe:  bejelentes@pestiut.hu

FOGADÓÓRA: minden héten

  • kedden 10.00-11.30 óra között, és
  • csütörtökön 13.00-14.30 óra között

Bejelentés tehető írásban és szóban is az alábbiak szerint:

írásban:

  • közvetlenül a bejelentes@pestiut.hu e-mail címre küldött levél formájában, valamint
  • a bejelentővédelmi tisztviselő 1. emelet 108. számú irodájánál elhelyezett postaládában, továbbá
  • Az Intézmény a Belső visszaélés-bejelentési rendszer weboldalán biztosítja a bejelentés megtételére szolgáló űrlapot, melynek kitöltése, majd a küldés gombra kattintást követően a törvény 19. § (1) bekezdése szerint a belső visszaélés-bejelentő rendszer működtetéséért felelős bejelentővédelmi tisztviselőhöz kerül közvetlenül megküldésre a bejelentés tartalma.

szóban:

  • telefonon a fogadóórában
    • +36 1 254 0055-ös számon, illetve
    • a belső telefonhálózaton a 115-ös melléken,
  • személyesen a bejelentővédelmi tisztviselő 1. emelet 108. számú irodájában fogadóórában vagy egy előre egyeztetett időpontban.

A bejelentés megtételekor, annak eredményes vizsgálata érdekében szükséges megadni a bejelentő nevét, elérhetőségét (e-mail, telefonszám), valamint a bejelentés tartalmát röviden, de érthetően. A bejelentés során szükséges megadni a bejelentett személy, illetve egység nevét, az eset leírását, az ahhoz kapcsolódó lényeges információt, valamint azt, hogy miért vélelmezi a visszaélést megalapozottan.

A bejelentés anonim módon is megtehető, ugyanakkor ebben az esetben a bejelentés kivizsgálását az Intézmény mellőzheti.

A bejelentés megtételét követő eljárásrend

Amennyiben a bejelentés megtételére személyesen kerül sor, azt a bejelentővédelmi tisztviselő írásba foglalja, továbbá – annak ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására vonatkozó lehetőség biztosítása mellett – másodpéldányban a bejelentőnek azonnal átadja.

Írásbeli bejelentés megtétele esetén annak kézhezvételétől számított hét napon belül az bejelentővédelmi tisztviselő visszaigazolást küld a bejelentőnek.

A bejelentés kivizsgálására a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított 30 napon belül kerül sor. E határidő különösen indokolt esetben – a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett – meghosszabbításra kerülhet azzal, hogy a bejelentés kivizsgálásának határideje ez esetben sem haladhatja meg a 3 hónapot.

A bejelentés megtételét követően első körben az bejelentővédelmi tisztviselő azt ellenőrzi, hogy a bejelentés kivizsgálása mellőzésének Panasztörvényben rögzített esetei fennállnak-e. Ugyanis a bejelentés kivizsgálása mellőzhető, ha:

  1. a bejelentést azonosíthatatlan bejelentő tette meg,
  2. a bejelentést nem az erre jogosult személy tette meg,
  3. a bejelentés ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú bejelentés, illetve
  4. a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes személy, illetve jogi személy (a továbbiakban együtt: bejelentésben érintett személy) jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban.

Amennyiben a bejelentés kivizsgálása mellőzésének esetköre fennáll, arról – amennyiben a szükséges kapcsolattartási adat rendelkezésre áll – a bejelentővédelmi tisztviselő írásban tájékoztatja a bejelentőt.

A bejelentés kivizsgálása keretében az bejelentővédelmi tisztviselő kapcsolatot tart a bejelentővel: a bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívható fel.

Amennyiben a bejelentés kivizsgálása során jogsértés vagy visszaélés megtörténtésének megállapítására kerül sor, az Intézmény megteszi azokat az intézkedéseket, amelyek alkalmasak mindezek orvoslására.

A vizsgálat eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről – amennyiben a szükséges kapcsolattartási adat rendelkezésre áll – a bejelentővédelmi tisztviselő írásban tájékoztatja a bejelentőt.

A személyes adatok védelme

Abban az esetben, ha a bejelentő a nevét és elérhetőségeit (telefonszám, e-mail cím) megadja a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmasan kezeljük és biztosítjuk a bejelentő személyes adatai kezelésére vonatkozó jogszabályi előírások betartását a mindenkor hatályos adatkezelési szabályzat előírásainak megfelelően.

A bejelentővédelmi tisztviselő a kezelt adatok közül haladéktalanul töröli azokat a személyes adatokat, melyek a bejelentő megadott, de a törvény nem írja elő azokat, illetve szükségtelenek a kivizsgáláshoz.

A személyes adatokat kizárólag a bejelentés kivizsgálása és a bejelentés tárgyát képező magatartás orvoslása vagy megszüntetése céljából kezeljük és a bejelentés kivizsgálásában közreműködő bejelentővédelmi tisztviselő ismerheti meg.

A belső visszaélés-bejelentési rendszer keretei között személyes adatot csak a bejelentés kivizsgálásához elengedhetetlenül szükséges mértékben és ideig kezelünk.

A bejelentő személyes adatai csak az eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, ha e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő hozzájárult. A bejelentő személyes adatai hozzájárulása nélkül nem kerülnek nyilvánosságra hozatalra.

Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt és

  1. ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatai az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadásra kerülnek,
  2. alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatai az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére átadásra kerülnek.

A bejelentőt megillető védelemről

A bejelentések kivizsgálása során az Intézmény biztosítja, hogy a bejelentőt ne érje semmiféle hátrányos jogkövetkezmény a bejelentése megtétele okán.

A bejelentés jogszerű (Panasztörvény 45-46. §) megtétele esetén a bejelentőt nem terheli felelősség a bejelentésben szereplő információk megszerzése vagy az azokhoz való hozzáférés tekintetében, kivéve, ha a bejelentő az információk megszerzésével vagy az azokhoz való hozzáféréssel bűncselekményt követett el. A bejelentő a bejelentés jogszerű megtételéért nem vonható felelősségre, ha a bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a bejelentés szükséges volt a bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.

A bejelentő nem tehet nyilvánvalóan valótlan vagy rosszhiszemű bejelentést, mely büntetőjogi és/vagy polgárjogi szankciót vonhat maga után.

Minden, a bejelentő számára hátrányos intézkedés, amelyre a bejelentés jogszerű megtétele miatt kerül sor, és a Panasztörvény szerinti jogviszonyokkal vagy szerződéses kapcsolattal összefüggésben valósítanak meg, jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne.

Amennyiben a bejelentőt hátrányos intézkedés éri amiatt, mert bejelentést tett, akkor ezen hátrányos intézkedéssel összefüggésben hatósági vagy bírósági eljárást kezdeményezhet.

 

FONTOS INFORMÁCIÓK

Elhelyezés kérdései Otthonunkban:

Himonakisné Vajthó Gabriella
szociális adminisztrátor
E-mail: szocadmin@pestiut.hu
Telefon: 06-1-254-0050
06-20-285-0141

Kárfner Krisztina
előgondozó
Telefon: 06-20-438-0204

Az intézmény személyes megtekintéséhez előzetes időpont egyeztetés szükséges!

FELVÉTELT ELŐKÉSZÍTŐ CSOPORT

Általános tájékoztató a Fővárosi Idősek Otthonairól:

Személyesen: 1054 Bp., Bajcsy Zs. út 36-38. Telefonon: 06-1-374-0077 Fax: 06-1-374-0078 E-mail: fecs@fecs.hu

Az iroda ügyfélfogadási ideje: Hétfőn: 12-től 17-ig Kedd - Szerda - Csütörtök: 9-től 16-ig Péntek: 8-tól 11 óráig

➜ Tovább

Vezetők

Merucza Erika
intézményvezető
Telefon: 06-1/254-0021

Kleofás Marianna
gazdasági vezető
Telefon: 06-1/254-0023

Mekes Mária
vezető ápoló
Telefon: 06-1/254-0020

Bemutatkozó videó